Завдання в період карантину для 7 класу

Завдання під час карантину для 7 класу

28.04.2020

Написати про свята які припадають в Польщі на 1,2,3 травня і описати їх( Неменше 5 речень на одне свято) і запам'ятати ці дати.(Може бути на контрольній роботі)
Термін 5 травня!

16.04.2020
Temat: Podróż do Winnicy

Прочитати оповідання на ст. 153 і виконати вправи (це все є у підручнику, окрім останньої вправи, там де потрібно поєднати). 


Z Odessy do Winnicy przejechali autobusemDrogą posuwali się powoli i oglądali piękne krajobrazyJechało nią mnóstwo busówautobusów, „marszrutek”, ciężarówek i oczywiście samochodów osobowychNie zabrakło też wozu konnego,

traktora z przyczepą, motocyklinawet jeden był z przyczepką, skuterówJeździły
nimi też kobietya niektóre bez kasków!
Przy drodzena poboczachsprzedawano owoce i jakieś miotłykoszykiktoś
sprzedawał sok brzozowy własnego wyrobui miał też stos słoików z kolorowym
sokiem domowej roboty i grzybami chybaByło też stoisko z kolorowymiwielkimi maskotkami – pluszakamiprosto z Chin.
Na stacji benzynowej niektórzy zjedli hot-doginiektórzy drożdżówkiktoś
skorzystał z toaletya opiekunowie wypili pyszną kawę.
– Mam już dość, wolę latać samolotem – powiedział Darek.
– Skąd wieszPrzecież nigdy nie leciałeś samolotem.
– No właśnienie płynąłem też statkiemNiczym nie płynąłem i nie leciałem.
A ty płynęłaś?
– Statkiem nie, promem. Do Szwecji kiedyś płynęłam, ale bez samochodu. Tata
mnie zabrał.
– No, twój tata to chyba tylko rakietą nie leciał…
– Rakietą się nie lata, tylko statkiem kosmicznym, wahadłowcem też można.
Rakieta to tylko taki duży silnik…
153
– O patrzcie, tu skręca się do Żytomierza – już tam byliśmy. No, to zrobiliśmy
wielkie koło!
– A mnie się marzą podróże w dawnym stylu, pociągiem, starą linią kolejową,
tunelami, wiaduktami, mostami…
– I żeby ten pociąg jechał do domu, bo już trochę tęsknię…
Po zakwaterowaniu w internacie szkolnym w Winnicy mieli lekcję historii – o
tym, co się działo na tych ziemiach w latach 1918–1921. Złożyli kwiaty pod tablicą
upamiętniającą spotkanie w Winnicy przywódcy Ukraińskiej Republiki Ludowej
Atamana Symona Petlury i Marszałka Józefa Piłsudskiego. Pod tablicą pani Larysa
mówiła:
– Dnia 16 maja 1920 r. Józef Piłsudski przyjechał do Winnicy, stolicy dawnej
guberni podolskiej, położonej nad Bohem. Miasto to od początku maja, a więc od
wyzwolenia z rąk bolszewików, pełniło funkcję tymczasowej stolicy Ukraińskiej
Republiki Ludowej. Piłsudski przybywał do miasta na zaproszenie Semena Petlury.
Na dworzec kolejowy Piłsudski planowo miał przybyć o 10 rano, jednakże
dotarł na miejsce z godzinnym opóźnieniem. Tego poranka rzęsiście padało, ale
mimo to na peronie zgromadziła się „masa ludzi: panów w odświętnych strojach
i pań w pięknych, letnich kapeluszach pod parasolami i bez parasoli. Stojąca na
peronie kompania honorowa sprezentowała broń”. Orkiestra odegrała hymny narodowe: polski i ukraiński. Tysiące ludzi krzyczało: „Niech żyje! Niech żyje!”
Pamiątką tego przyjazdu są słynne fotografie i film przedstawiający Petlurę i
Piłsudskiego na dworcu kolejowym salutujących przez okna w salonce.
Aby upamiętnić to historyczne spotkanie 11 listopada 2014 roku na dworcu w
Winnicy odsłonięto pamiątkowa tablicę.

 Виконати Вправу( 10б) Ćwiczenie 5        ст.156

Opisz swoją podróż, którą odbyłaś/ odbyłaś po Ukrainie odpowiadając na pytania:

1. Kiedy to było?
2. Jaki był cel podróży?
3. Czym jechałaś/ jechałeś?
4. Jak długo trwała podróż?
5. Jak oceniasz tę podróż?
6. Kogo spotkałaś/ spotkałeś po drodze?
7. Opisz spotkaną przez ciebie osobę.
8. Co robiłaś/ robiłeś po drodze?
9. Pokaż na mapie miejsca, które odwiedziłaś/ odwiedziłeś.
10. Dokąd prowadzą linie kolejowe, drogi od miasta, które zwiedzałaś/ zwiedzałeś?


 Виконати Вправу( 2б)  6  ст.156
Jak przebiegła podróż grupie Darka? Dlaczego czuli się zmęczeni?


«ПЕРЛИНИ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ» (12б)
Поєднайте польські прислів’я і приказки  та їх відповідники в українській мові( можна кольоровими олівцями)

Nie chwal dnia przed zachodem słońca.
Без праці нема калачів.
Nie wywołuj wilka z lasu.
Не все те золото, що блищить.
Bez pracy nie ma kołaczy. 
У страху очі великі.
Co kraj, to obyczaj.
Не хвали день перед заходом сонця.
Nie wszystko złoto, co się świeci.
Дві голови краще, ніж одна.
Co dwie głowy, to nie jedna.
Як постелиш, так і виспишся.
Strach ma wielkie oczy.
Кожен край має свій звичай.
Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz.
Не викликай вовка з лісу.

07.04.2020
Виконати впр на повторення (Зверніть увагу на те, що деякі діти помиляються і відмінюють мені слова в ступені порівняння прикметників, а ми вчимо Ступені порівняння прислівників. Не путайте!!! Ще раз подивіться на табличку!!! І виконайте вправи знизу і напишіть мені 7 речень  Dlaczego trzeba podróżować? Вивчити слова на тему "Podróż"


Temat:Podróż
1. Wędrówka - мандрівка
2. Wędrować - мандрувати
3. сеlnik -  митник
4. kolejka - черга
5. pamiątka - сувенір
6. dworzec kolejowy/autobusowy - жд/авто вокзал
7. zwiedzać - відвідувати
8. Bilet jednorazowy - білет в одну сторону
9. zabytki - пам'ятки
10. Śpiwór - спальний мішок
11. sprawdzić -перевіряти


31.03.2020
Тема: Ступені порівняння прислівників. Транспортні засоби

Переглянути відео "Прислівник як частина мови" https://youtu.be/np-9QxytLXo
Ознайомитись з правилами "Stopniowanie przysłówków.

 Переписати у зошит і вивчити їх і зробити вправи,які будуть подані знизу.

Zadanie 1.
Połącz(з'єднай) liniami podane czasowniki (дієслова) z wyrazami, które odpowiadają na wskazane pytania.
Zapamiętaj: Przysłówek odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy?

Zadanie 2.
Wpisz przysłówki z Zadania 1. według pytań.

jak? ……………………………………………………………………………………………………

gdzie? ……………………………………………………………………………………………………

kiedy? ……………………………………………………………………………………………………

Zadanie 3.
Utwórz przysłówki od podanych przymiotników.(Утвори прислівники від прикметників)

lekki – lekko

prawdziwy –……………………………………………………………………………………………………

miły – ……………………………………………………………………………………………………

zły – ……………………………………………………………………………………………………

dobry – ……………………………………………………………………………………………………

niepewny – ……………………………………………………………………………………………………

trudny – ……………………………………………………………………………………………………

deszczowy – ……………………………………………………………………………………………………

Zadanie 4.
Dopisz do podanych czasowników pasujące przysłówki.

Wzór:
czyta – uważnie, cicho, wolno, nieuważnie, głośno, wyraźnie.

pisze – ……………………………………………………………………………………………………

maluje – ……………………………………………………………………………………………………

sprząta – ……………………………………………………………………………………………………

pracuje – ……………………………………………………………………………………………………

Zadanie 5.
Przestopniuj podane przysłówki.(Зроби ступені порівняння прислівників від поданих слів)

ciekawie – ……………………………………. –…………………………………………….

ładnie – ………………………………………… – …………………………………………….

długo –………………………………………….. – …………………………………………….

interesująco – …………………………………… – ……………………...……………………


mało – ………………………………………….. – ………………………………………….

dużo – ………………………………………….. – ……………………………………………

dobrze – ………………………………………. – ……………………………………………

źle – ………………………………………….. – …………………………………………….

Переглянути відео про транспортні засоби, виписати слова з відео у словник і вивчити їх!


















Немає коментарів:

Дописати коментар