28.04.2020
Написати про свята які припадають в Польщі на 1,2,3 травня і описати їх( Неменше 5 речень на одне свято) і запам'ятати ці дати.(Може бути на контрольній роботі)
Термін 5 травня!
16.04.2020
Temat: Podróż do Winnicy
Прочитати оповідання на ст. 153 і виконати вправи (це все є у підручнику, окрім останньої вправи, там де потрібно поєднати).
Z Odessy do Winnicy przejechali autobusem. Drogą posuwali się powoli i oglądali piękne krajobrazy. Jechało nią mnóstwo busów, autobusów, „marszrutek”, ciężarówek i oczywiście samochodów osobowych. Nie zabrakło też wozu konnego,
traktora z przyczepą, motocykli, nawet jeden był z przyczepką, skuterów. Jeździły
nimi też kobiety, a niektóre bez kasków!
Przy drodze, na poboczach, sprzedawano owoce i jakieś miotły, koszyki, ktoś
sprzedawał sok brzozowy własnego wyrobu, i miał też stos słoików z kolorowym
sokiem domowej roboty i grzybami chyba. Było też stoisko z kolorowymi, wielkimi maskotkami – pluszakami, prosto z Chin.
Na stacji benzynowej niektórzy zjedli hot-dogi, niektórzy drożdżówki, ktoś
skorzystał z toalety, a opiekunowie wypili pyszną kawę.
– Mam już dość, wolę latać samolotem – powiedział Darek.
– Skąd wiesz? Przecież nigdy nie leciałeś samolotem.
– No właśnie: nie płynąłem też statkiem. Niczym nie płynąłem i nie leciałem.
A ty płynęłaś?
– Statkiem nie, promem. Do Szwecji kiedyś płynęłam, ale bez samochodu. Tata
mnie zabrał.
– No, twój tata to chyba tylko rakietą nie leciał…
– Rakietą się nie lata, tylko statkiem kosmicznym, wahadłowcem też można.
Rakieta to tylko taki duży silnik…
153
– O patrzcie, tu skręca się do Żytomierza – już tam byliśmy. No, to zrobiliśmy
wielkie koło!
– A mnie się marzą podróże w dawnym stylu, pociągiem, starą linią kolejową,
tunelami, wiaduktami, mostami…
– I żeby ten pociąg jechał do domu, bo już trochę tęsknię…
Po zakwaterowaniu w internacie szkolnym w Winnicy mieli lekcję historii – o
tym, co się działo na tych ziemiach w latach 1918–1921. Złożyli kwiaty pod tablicą
upamiętniającą spotkanie w Winnicy przywódcy Ukraińskiej Republiki Ludowej
Atamana Symona Petlury i Marszałka Józefa Piłsudskiego. Pod tablicą pani Larysa
mówiła:
– Dnia 16 maja 1920 r. Józef Piłsudski przyjechał do Winnicy, stolicy dawnej
guberni podolskiej, położonej nad Bohem. Miasto to od początku maja, a więc od
wyzwolenia z rąk bolszewików, pełniło funkcję tymczasowej stolicy Ukraińskiej
Republiki Ludowej. Piłsudski przybywał do miasta na zaproszenie Semena Petlury.
Na dworzec kolejowy Piłsudski planowo miał przybyć o 10 rano, jednakże
dotarł na miejsce z godzinnym opóźnieniem. Tego poranka rzęsiście padało, ale
mimo to na peronie zgromadziła się „masa ludzi: panów w odświętnych strojach
i pań w pięknych, letnich kapeluszach pod parasolami i bez parasoli. Stojąca na
peronie kompania honorowa sprezentowała broń”. Orkiestra odegrała hymny narodowe: polski i ukraiński. Tysiące ludzi krzyczało: „Niech żyje! Niech żyje!”
Pamiątką tego przyjazdu są słynne fotografie i film przedstawiający Petlurę i
Piłsudskiego na dworcu kolejowym salutujących przez okna w salonce.
Aby upamiętnić to historyczne spotkanie 11 listopada 2014 roku na dworcu w
Winnicy odsłonięto pamiątkowa tablicę.
Виконати Вправу( 10б) Ćwiczenie 5 ст.156
Opisz swoją podróż, którą odbyłaś/ odbyłaś po Ukrainie odpowiadając na pytania:
1. Kiedy to było?
2. Jaki był cel podróży?
3. Czym jechałaś/ jechałeś?
4. Jak długo trwała podróż?
5. Jak oceniasz tę podróż?
6. Kogo spotkałaś/ spotkałeś po drodze?
7. Opisz spotkaną przez ciebie osobę.
8. Co robiłaś/ robiłeś po drodze?
9. Pokaż na mapie miejsca, które odwiedziłaś/ odwiedziłeś.
10. Dokąd prowadzą linie kolejowe, drogi od miasta, które zwiedzałaś/ zwiedzałeś?
Виконати Вправу( 2б) 6 ст.156
Jak przebiegła podróż grupie Darka? Dlaczego czuli się zmęczeni?
«ПЕРЛИНИ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ» (12б)
Поєднайте польські прислів’я і приказки та їх відповідники в українській мові( можна кольоровими олівцями)
Nie chwal dnia przed zachodem słońca.
|
Без праці нема калачів.
|
Nie wywołuj wilka z lasu.
|
Не все те золото, що блищить.
|
Bez pracy nie ma kołaczy.
|
У страху очі великі.
|
Co kraj, to obyczaj.
|
Не хвали день перед заходом сонця.
|
Nie wszystko złoto, co się świeci.
|
Дві голови краще, ніж одна.
|
Co dwie głowy, to nie jedna.
|
Як постелиш, так і виспишся.
|
Strach ma wielkie oczy.
|
Кожен край має свій звичай.
|
Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz.
|
Не викликай вовка з лісу.
|
07.04.2020
Виконати впр на повторення (Зверніть увагу на те, що деякі діти помиляються і відмінюють мені слова в ступені порівняння прикметників, а ми вчимо Ступені порівняння прислівників. Не путайте!!! Ще раз подивіться на табличку!!! І виконайте вправи знизу і напишіть мені 7 речень Dlaczego trzeba podróżować? Вивчити слова на тему "Podróż"
Виконати впр на повторення (Зверніть увагу на те, що деякі діти помиляються і відмінюють мені слова в ступені порівняння прикметників, а ми вчимо Ступені порівняння прислівників. Не путайте!!! Ще раз подивіться на табличку!!! І виконайте вправи знизу і напишіть мені 7 речень Dlaczego trzeba podróżować? Вивчити слова на тему "Podróż"
Temat:Podróż
1. Wędrówka - мандрівка
2. Wędrować - мандрувати
3. сеlnik - митник
4. kolejka - черга
5. pamiątka - сувенір
6. dworzec kolejowy/autobusowy - жд/авто вокзал
7. zwiedzać - відвідувати
8. Bilet jednorazowy - білет в одну сторону
9. zabytki - пам'ятки
10. Śpiwór - спальний мішок
11. sprawdzić -перевіряти
31.03.2020
Тема: Ступені порівняння прислівників. Транспортні засоби
Тема: Ступені порівняння прислівників. Транспортні засоби
Переглянути відео "Прислівник як частина мови" https://youtu.be/np-9QxytLXo
Ознайомитись з правилами "Stopniowanie przysłówków.
Переписати у зошит і вивчити їх і зробити вправи,які будуть подані знизу.
Zadanie 1.
Переписати у зошит і вивчити їх і зробити вправи,які будуть подані знизу.
Zadanie 1.
Połącz(з'єднай) liniami podane czasowniki (дієслова) z wyrazami, które odpowiadają na wskazane pytania.
Zapamiętaj: Przysłówek odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy?
Zadanie 2.
Wpisz przysłówki z Zadania 1. według pytań.
jak? ……………………………………………………………………………………………………
gdzie? ……………………………………………………………………………………………………
kiedy? ……………………………………………………………………………………………………
Zadanie 3.
Utwórz przysłówki od podanych przymiotników.(Утвори прислівники від прикметників)
lekki – lekko
prawdziwy –……………………………………………………………………………………………………
miły – ……………………………………………………………………………………………………
zły – ……………………………………………………………………………………………………
dobry – ……………………………………………………………………………………………………
niepewny – ……………………………………………………………………………………………………
trudny – ……………………………………………………………………………………………………
deszczowy – ……………………………………………………………………………………………………
Zadanie 4.
Dopisz do podanych czasowników pasujące przysłówki.
Wzór:
czyta – uważnie, cicho, wolno, nieuważnie, głośno, wyraźnie.
pisze – ……………………………………………………………………………………………………
maluje – ……………………………………………………………………………………………………
sprząta – ……………………………………………………………………………………………………
pracuje – ……………………………………………………………………………………………………
Zadanie 5.
Przestopniuj podane przysłówki.(Зроби ступені порівняння прислівників від поданих слів)
ciekawie – ……………………………………. –…………………………………………….
ładnie – ………………………………………… – …………………………………………….
długo –………………………………………….. – …………………………………………….
interesująco – …………………………………… – ……………………...……………………
mało – ………………………………………….. – ………………………………………….
dużo – ………………………………………….. – ……………………………………………
dobrze – ………………………………………. – ……………………………………………
źle – ………………………………………….. – …………………………………………….
Переглянути відео про транспортні засоби, виписати слова з відео у словник і вивчити їх!
Немає коментарів:
Дописати коментар